top of page

Steve Berry - Het geheim van Gent

Ik ben een grote Dan Brown fan, boeken en films. Nee, de films dekken de lading van de boeken niet maar die vibes jongens... love it! Ook in real life waan ik me vaak, de geschiedenis liefhebber die ik ben, Robert Langdon als ik ergens vertoef wat zo uit een D.B. -boek kan komen, de bekende muziektunes in mijn verbeelding al neuriënd.

Dus ja... "great shoes to fill" en daarom geef ik andere schrijvers in dat genre niet snel een kans. Onder het mom dat het toch alleen maar kan tegenvallen 'in vergelijking met'. Maar tot die groep behoort Steve Berry zeker niet, ik heb ronduit genoten van Het geheim van Gent.

Het boek gaat over het verdwenen paneel van Het Lam Gods van Jan van Eyck: De rechtvaardige rechters. Het paneel is daadwerkelijk in 1934 gestolen en tot op de dag van vandaag niet terug


gevonden. Maar samen met VN-onderzoeker Nick Lee en kloosterzuster Kelsey Deal ontdekken we in Het geheim van Gent wat er volgens Steve Berry met het paneel gebeurd kan zijn. En vooral waarom... Wat maakte dit paneel het stelen waard, wat was Het geheim van Gent?

Non-fiction meets fiction werkt alleen maar als je de feiten (de non-fictie) echt duidelijk op een rijtje hebt. En dat heeft Berry.

Waarom dan geen 5 sterren? Twee dingen:

• Net zoals Dan Brown, maakt Steve Berry gebruik van 2 verhaallijnen. We hebben enerzijds Nick en Kelsey die zich bezig houden met "de hoofdlijn" en anderzijds een kardinaal en aartsbisschop die zich bezig houden met het monddood maken van de Katharen. Maar naar mijn idee groeid

en die 2 verhaallijnen niet genoeg naar mekaar toe.

• Op het eind had het best een 20-tal bladzijdes minder lang mogen zijn. Vlak voor de feitelijke ontknoping gaat het er heel chaotisch aan toe en moest ik een paar keer teruglezen om te herinneren wie nu ook alweer tegenover wie kwam te staan.


Maar de ontknoping... Heerlijk! En tip: vergeet zeker het nawoord niet te lezen. Kippenvel!


Beoordeling 4 sterren


Boekspecificaties

Titel: Het geheim van Gent

Auteur: Steve Berry

Genre: thriller

Uitvoering: paperback

Aantal pagina's: 396

Uitgever: De Fontein, Utrecht

Verschijningsdatum: juni 2022

ISBN: 978 90 261 6196 4





4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page