top of page

Nico Torrenga - Samen Alleen

Je moet willen leven en kunnen sterven - Napoleon Bonaparte

Samenvatting

Een jaar na zijn scheiding verongelukt Ricks dochter Zoë. Twee jaar later probeert hij met hulp van zijn beste vriend Ingmar weer grip op zijn leven te krijgen. Wanneer hij oude foto’s in het huis van zijn overleden stiefmoeder vindt, raakt hij steeds meer in conflict met zichzelf. Waarom komen de beelden van de foto’s overeen met zijn dromen en wie is dat meisje op een foto dat sprekend op Zoë lijkt? Het verlangen naar antwoorden op zijn vragen leidt hem uiteindelijk naar Le Tréport, Normandië. Het wordt een reis die een gruwelijk verleden aan het licht brengt.


Review

Dit thrillerdebuut heeft mij op het puntje van de bank doen zitten en bij het dichtslaan van het boek kon ik niet anders dan de hoop uitspreken dat er gauw meer van deze auteur verschijnt in dit genre!

Het boek begint heel heftig met een setting waarin seksueel misbruik plaatsvindt. Dat is dan ook direct een trigger warning die ik hierbij wil plaatsen. De vrij expliciete scenes hebben mijn maag meerdere malen laten omdraaien. Dat geldt overigens ook voor de beschrijving van andere misdaden die in het verhaal voorkomen. Die zijn gruwelijk, bloederig en gedetailleerd. Dat had van mij misschien wel een tikkeltje minder gemogen. Maar tegelijkertijd waren deze gruwelijkheden wel heel bepalend voor het verloop van het verhaal en de ontwikkeling van de karakters. 
Rick is een heel interessant personage. Direct vanaf het begin voel je zijn frustratie en onmacht, maar ook zijn wil om dit patroon te doorbreken en er het beste van te maken, ondanks zijn diepe verdriet om het verlies van zijn dochtertje Zoë. Dan is er nog het mysterieuze karakter waar je als lezer maar over blijft gissen wie dit is en in welk verband dit personage staat tot Rick. Een langzame ontrafeling vanuit verschillende perspectieven volgt, tot je op een punt komt waarop je niemand meer vertrouwt en iedereen verdenkt, waarmee je als liefhebber van een psychologische thriller zeker van dit verhaal zult genieten. 
Tijdens het lezen heb ik steeds gezocht naar de onderliggende betekenis van de titel van deze thriller. De ontknoping verklaart alles! 
Het boek heeft korte hoofdstukken, wat ik persoonlijk heel fijn vind lezen. Als je het even weglegt en weer oppakt, zit je er direct weer in. 
Ik kan het boek van harte aanbevelen aan een breed uiteenlopend publiek van thriller-liefhebbers. Of je nu van dit genre houdt vanwege de elementen actie en gevaar, de opbouwende spanning, de mysterieuze elementen of psychologische twists; het zit allemaal verweven in dit verhaal!


Ik beoordeelde Samen Alleen met 4 sterren.


Boekspecificaties
 Titel: Samen Alleen

Auteur: Nico Torrenga

Bindwijze: paperback
 Aantal bladzijden: 362 Genre: Thriller 
 Uitgever: Godijn Publishing Verschijningsdatum: 2 juli 2022
 EAN: 9789464640205




6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page