top of page

Ryanne Veldkamp - Duinafslag

Nadat de moeder van Esmee overleed, liet ze haar een cadeautje na: een vakantie van een maand op het Waddeneiland Ameland. Esmee vertrekt licht tegen haar zin met de veerboot naar Ameland en ontmoet onderweg Finn. Ze praten even, hebben een klik en al snel ontmoet ze ook Finns beste vriend Daan.

Met hun drietjes brengen ze tijd door op het eiland, wat voor Esmee een welkome afleiding is in haar rouwproces. Finn en Esmee gaan samen een huisje opknappen en leren elkaar stilaan beter kennen. De vonk slaat over, maar Finn blijkt een zeer wispelturig kantje te hebben. Wat maakt dat hij zo weigerachtig staat ten opzichte van de liefde?


‘Duinafslag’ is de tweede roman van Ryanne Veldkamp en mijn eerste kennismaking met haar boeken. De cover en titel passen heel erg bij het verhaal. Ryanne heeft een bijzonder vlotte pen en het verhaal leest daardoor supervlot. Het boek start meteen met een emotionele proloog, wat ik een zeer goede keuze van de auteur vind, want hierdoor ben je direct getriggerd om verder te lezen en meer te willen weten. Vanuit de ik-persoon Esmee lees je alle gebeurtenissen mee met een zeer beperkte afwisseling vanuit de POV van Finn. De personages worden zeer goed uitgediept. Het verhaal verloopt chronologisch met minimale flashbacks van Finn.

De gebeurtenissen zijn zeer geloofwaardig en menselijk. De plot zit goed in elkaar en er wordt ook tijd genomen om het verhaal mooi af te werken. Het thema in dit boek is voornamelijk verlies en rouwverwerking en daarnaast liefde. Het is echter niet te zwaar gemaakt, waardoor het wel blijft aanvoelen als een fijne feelgood. Ik vind dat een knappe prestatie. Een opvallend en goed gekozen detail vond ik de bijpassende weersomstandigheden. Ryanne had me mee in het volledige verhaal en in de emoties.

Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat dit verhaal echt de moeite waard is. Geen melig boek, maar een wervelwind aan echte gevoelens. Een aanrader voor de feelgoodfans voor wie het niet altijd gezwijmel hoeft te zijn.

Ryanne, een dikke dankjewel dat je me hebt uitgenodigd voor de blogtour. Dit is een boek naar mijn hart. Ik heb er ontzettend van genoten.

Rating: 5*


Recensie door Isabelle


Boekspecificaties

Titel: Duinafslag

Auteur: Ryanne Veldkamp

Genre: Feelgood

Uitvoering: paperback

Aantal pagina’s: 280

Uitgever: Hartklopper

Verschijningsdatum: 30/09/2022

ISBN: 9789083081687

0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page