top of page

Nellie Mandel - Onschuld

Soarse is een 14-jarig meisje, dat samen met haar vader, broer en het gezin van haar vaders broer in een afgelegen boerderij woont. Op een ochtend vindt ze haar vader dood in huis in een grote plas bloed en met een hamer ernaast. Ze voelt geen verdriet, want net zoals haar oom, misbruikte haar vader haar seksueel. Wanneer ze de politie wil bellen, wordt ze tegengehouden door de familie, die besluit het lijk te begraven. Soarse vermoedt dat één van hen de dader is. Ze besluit weg te lopen, maar komt in een voor haar onbekende wereld terecht waarin ze niet weet wie te vertrouwen is.


‘Onschuld’ is een thrillernovelle waarin een belangrijk maatschappelijk thema wordt aangekaart: familiaal geweld en incest. Het verhaal wordt verteld door de ogen van het slachtoffer Soarse en dit vanuit de derde persoon. Hoewel ik het aankaarten van maatschappelijke thema’s zeer belangrijk vindt, heb ik een dubbel gevoel bij dit boek.

Het verhaal speelt zich in de huidige tijd af in Canada, maar dit is niet duidelijk vanaf het begin, waardoor ik op het verkeerde been werd gezet. Ik had de indruk dat het verhaal zich afspeelde in de jaren zestig, waarin er nog een groot verschil was tussen mensen uit de stad en de boeren van het platteland, maar dan duikt plots een smartphone op, waardoor ik wist dat ik de tijdsgeest verkeerd had ingeschat. Ook het meisje had ik jonger geschat, maar zij bleek 14 jaar te zijn. Verder vond ik het feit dat het meisje amper naar school gaat, bizar en deed mij ook hier eerst vermoeden dat het over een vroegere tijdsgeest ging, waarin de leerplicht minder nauw werd genomen. Er wordt eenmalig Canada vermeld. Ik vraag me daarom af of het leven en de hulpverlening daar dan zo anders is dan in België.

Omdat ik zelf als hulpverlener werk en wordt geconfronteerd met slachtoffers van misbruik, kwam voor mij het verhaal – en dan vooral het kader – niet helemaal geloofwaardig over. Misschien had een betere kadering van plaats, tijd en gewoontes in de gemeenschap hier geholpen.

Begrijp me niet verkeerd: er zijn ook absoluut positieve aspekten aan deze novelle. De schrijfstijl is erg vlot te lezen en het personage Soarse heeft zeker mijn sympathie gewonnen.

Er zit een goede opbouw in het verhaal en het thema is intrigerend. Ook het einde vond ik onverwachts en verrassend.

Ik heb al eerder een uitgebreider boek gelezen van deze auteur (Gele zomer), waar ik wel zeer enthousiast over was. Deze novelle viel me echter enigszins tegen, maar dat zal me er zeker niet van weerhouden om nog meer van deze auteur te lezen.


Bedankt, uitgeverij Books & Butterflies, voor dit recensie-exemplaar.

Rating: **(*)


Boekspecificaties

Titel: Onschuld

Auteur: Nellie Mandel

Genre: thriller

Uitvoering: ebook

Lengte: novelle

Uitgever: Hamley Books (voorheen Books & Butteflies)

Verschijningsdatum: 27/07/2022

ISBN: 9789464661217




0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page