top of page

Karin Fossum - Lotgenoten

Aksel en Ellinor, broer en zus, zijn inmiddels volwassen. Hun liefdeloze jeugd heeft duidelijk sporen achtegelaten en ze hebben een diepe afkeer van hun moeder. Beide kunnen zich maar moeilijk staande houden in het leven. Aksel heeft weliswaar een baan als journalist bij een lokaal krantje, maar hij maakt zich grote zorgen over zijn zus Ellinor. Zij is namelijk recent haar baan verloren en is verslaafd aan drugs en alcohol.

Op een dag worden er in een oude boerderij in de buurt, waar Aksel en Ellinor vroeger vaak kwamen, vier Poolse arbeiders na een gaslek dood aangetroffen in hun bed. De avond ervoor waren ze nog allemaal in de kroeg feest aan het vieren omdat een van hen vader zou worden. Het incident lijkt op een ongeluk, maar is dat ook werkelijk zo?


Niet veel later wordt in een nabijgelegen huis het lichaam van een tachtigjarige vrouw gevonden. Het lijkt op een inbraak met fatale afloop. Voor Aksel en Ellinor komt het bericht van de dood van deze vrouw als een zegen.


'Lotgenoten' is het tweede boek dat ik van deze auteur lees. Ik vond 'Zwanenzang' geweldig dus ik was heel erg benieuwd naar dit nieuwste verhaal. Ook deze keer maakt Karin Fossum geen gebruik van hoofdstukken. Je leert voornamelijk Aksel heel erg goed kennen. Het is duidelijk dat er grote problemen waren tijdens zijn jeugd en opvoeding. Ook zijn zus Ellinor leer je een beetje kennen.


De opbouw van dit verhaal is erg traag. Het gaat de hele tijd over het leven van Aksel. Toch was de manier waarop dit beschreven werd erg interessant en ik wilde steeds verder lezen.


'Lotgenoten' is het eerste deel van de Eddie Feber serie, maar met hem maak je eigenlijk pas zowat op het einde kennis. Het duurt ook een hele tijd voordat de gaslek en de dood van de oude vrouw plaatsvinden. De vraag is alleen of dit ongelukken zijn of moorden.


Zoals ik hierboven al aangaf: het verhaal is echt heel erg traag. Het boek is trouwens niet dik, dus je hebt het zo uit. Ondanks dat het niet een heel spannend verhaal wordt, houd ik wel erg van de schrijfstijl van Karin Fossum. Toch kan ik begrijpen dat veel mensen dit misschien een saai boek zullen vinden.

Dit boek krijgt van mij drie en een halve ster. Recensie geschreven door Silvie

Boekspecificaties

Titel: Lotgenoten Auteur: Karin Fossum

Genre: Thriller

Uitvoering: Paperback

Aantal pagina’s: 256

Uitgever: Boekerij

Verschijningsdatum: mei 2022

ISBN: 9789022595060



2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page