top of page

Harper Lee - To kill a mockingbird

To kill a mockingbird kwam uit in 1960 en is een echte klassieker geworden. Hij staat op de lijst van wereldliteratuur en in engels sprekende landen is dit veelal een verplicht boek op school. In Nederland is hij wat minder bekend, maar ik wilde hem graag lezen.

Het begin van dit verhaal maakte mij vooral in de war maar ook nieuwsgierig. Het ging snel en ik moest even inkomen in de setting. Gezien de ouderwetse taal én het lokale accent daar bovenop las dit boek niet gemakkelijk. Wel vond ik de bijzondere woorden en heftige accenten heel leuk en een echte toevoeging. Mocht je dit boek willen lezen en hier moeite mee hebben, wellicht is het dan slim om een andere versie te lezen. Het verhaal is lichtelijk geïnspireerd op het leven van Harper Lee in 1936, Alabama. Hoewel het verder fictie is, is de manier van leven en de setting historisch correct. Het boek vertelt over een afgelegen plaatsje in het zuiden en het leven daar. Atticus, advocaat, en zijn twee kinderen, Scout en Jem. Scout is acht aan het begin van het verhaal en je leest hoe de kinderen leven en opgroeien. Ik vond Scout erg leuk omdat ze wild en ongeremd is, nieuwsgierig, vol onschuld en erg jongensachtig, wat in die tijd heel ongebruikelijk was. Het is een enorme shock vergeleken met nu. Belangrijke thema’s zijn rassen veroordeling, haat, liefde, vriendelijkheid, onschuld en onrecht. Een verhaal dat veel vertelt over menselijk gedrag, waar onschuld uitgroeit tot kennis. Atticus is een geweldig rolmodel, al is vrijwel niemand in het boek het daar mee eens. Hij leert zijn kinderen goed en slecht en bovenal, eerlijkheid en gelijkheid. Er zitten warme en mooie momenten in het boek, leermomenten, drama, maar zeker ook heftige momenten. Compassie en niet veroordelen zijn zo belangrijk, en een tijdloze les. Het las niet gemakkelijk, maar ik ben blij deze klassieker te hebben gelezen. Enerzijds leerzaam omdat ik mij bij leven in die tijd niets kon voorstellen, anderzijds enorm interessant op het gebied van menselijk gedrag.

Dit boek krijgt van mij 4 sterren. Recensie geschreven door Jasmijn


Boekspecificaties

Titel: To kill a mockingbird

Auteur: Harper Lee

Genre: roman, coming of age

Uitvoering: paperback

Aantal pagina’s: 323

Uitgever: Harper Collins US

Verschijningsdatum: 24 juni 2010

ISBN: 9780099549482

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page