top of page

Harme van Kamp - Tussenruimte

Ik heb Tussenruimte gelezen, van Harme van Kamp. Allereerst zou ik graag Harme willen bedanken voor dit recensie-exemplaar. Ik heb erg genoten van dit bijzondere verhaal.

Het verhaal neemt je mee in het leven van Noa en Daniël. Beiden bevinden zich middenin het rouwproces om het verlies van Feng: de moeder van Noa en echtgenote van Daniël. Er zijn enkele figuranten in het verhaal aanwezig maar de hoofdrollen worden duidelijk door Noa, Daniël en hun verdriet ingenomen. Verder wordt er vanuit de derde persoon geschreven, iets wat je in dit verhaal goed in staat stelt om het overzicht te bewaren van hoe beide personages met hun verlies omgaan.


In de schrijfstijl wordt veel beschreven en vindt weinig conversatie plaats. Dit schept een levensechte atmosfeer van twee mensen die om mekaar heen draaien en elkaar proberen te ontzien i.p.v. hun verdriet met elkaar te delen. Het is geen zwaar verhaal. Het is meer een zoektocht. Noa en Daniël gaan op zoek naar zichzelf en de verhouding tot elkaar, iets wat volledig in de war geschopt is door het verlies van Feng. Ze kiezen hiervoor een letterlijke zoektocht uit en gaan op hiking tocht, waarvan de locatie verder niet toelicht wordt. Maar wanneer er zich een ongeluk tijdens deze hike voordoet, worden beiden gedwongen om zichzelf tot een hoger niveau te tillen om dit te overleven. Aan het begin van het verhaal lopen de tijdsperioden nogal in mekaar over. Dit vond ikzelf niet vervelend, het geeft goed de waas weer waar vooral Daniël zich in bevindt na het verlies van zijn vrouw. Heden en verleden worden regelmatig afgewisseld omdat hij zich plotseling in een levensechte herinnering kan bevinden. Er komen meerdere onderwerpen aan bod. Spiritualiteit, religie, rouw, schuld, hoop,… Het stukje spiritualiteit vond ik best uitgebreid beschreven dus zou ik het boek niet meteen aanraden als je hier niets mee hebt of geen gevoel voor kunt opbrengen. Het is namelijk een belangrijk element om de nieuwe Noa en Daniël tot leven te brengen. Het gaat hierbij over het Boeddhisme, een interessant geloof vind ikzelf en zelfs ik liep er soms een beetje in vast. Ik vond het een heel bijzonder verhaal. Al lang ben ik op zoek naar eens “iets totaal anders”. En dat “iets” heb ik gevonden in Tussenruimte. Een boek dat je nog lang zal bezig houden na de laatste bladzijde gelezen te hebben.


Dit boek krijgt van mij drie en een halve ster. Recensie geschreven door Barbara

Boekspecificaties

Titel: Tussenruimte Auteur: Harme van Kamp

Genre: Literatuur & Romans

Uitvoering: Paperback

Aantal pagina’s: 252

Uitgever: Boekscout

Verschijningsdatum: mei 2022

ISBN: 9789464505320




3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Komentarze


bottom of page