top of page

Diverse auteurs - Vier wandelaars en een siciliaan

Een reis in persoonlijke groei. Sterke karakters en gesprekken, vol humor en leest met vaart. Vier vrouwen gaan op wandelvakantie in Sicilië, onder leiding van een gids zullen zij een pelgrimstocht lopen. Allemaal hebben zij hun eigen redenen om even weg te gaan van thuis en gewoon te wandelen. Helpt deze tocht om uit het hoofd te komen, oplossingen te bedenken of verwachtingen bij te stellen? Vier uiteenlopende vrouwen, met uiteenlopende problemen. Ze botsen behoorlijk, maar leren hier ook weer van en zoeken hierdoor juist de diepte op.

Lot, Joy, Hannah en Bibi hebben net als iedereen hun eigen kruis te dragen. Je leest waar zij afstand van nemen en ervaart hoe zij hierin groeien. Door hun botsingen en irritaties onstaan diepe gesprekken en bijzondere leermomenten. Hoe zij tegen zichzelf en elkaar aanlopen en hierdoor gedwongen worden de realiteit onder ogen te zien is sterk geschreven. ‘Ragazze, ragazze, wees toch lief voor elkaar op deze prachtige dag, de zon schijnt, het is een dag vol liefde, geluk en vrolijkheid.’ ‘Kan die man uit?’ Hoewel er soms Italiaanse taal voorkomt en de omgeving wordt omschreven, voelt het lezen voor mij niet echt alsof ik mij in Sicilië waan. Dit vond ik niet erg, omdat de focus veel meer ligt op de bijzondere reis en ontwikkelingen. Naast drama zit er ook veel hilariteit in het verhaal, dit houdt het luchtig en geeft afwisseling. Aan het begin van elke dag staat omschreven welk stuk er gelopen wordt, hoever en waar de groep dan langs wandelt. Dit vond ik een mooie toevoeging. Het was makkelijk om mij te verliezen in de hoofdpersonen en hun verhalen. Je kun lezen dat de auteurs hier zelf gelopen hebben. ‘Geluk zit voornamelijk in de afwezigheid van al die dingen die we denken nodig te hebben. De afwezigheid van heel veel zorgen die we zelf steeds opnieuw creëren.’ Tijdens deze toch leer je jezelf opnieuw kennen. Dit voelt niet persé beter. Ook voor de karakters was dit het geval. Toch voelden deze zich na de toch lichter en was het verhelderend. Ik heb genoten van dit verhaal, het voelde een beetje als een romcom en was soms iets langdradig. Dit stoorde mij niet, maar dit en de combinatie met het missende stukje sfeer van Sicilië maakt dat ik dit een vermakelijk en interessant boek vond, in plaats van een geweldig favoriet verhaal. Bevat thema’s als avontuur, vriendschap, spiritualiteit en persoonlijke groei.



Dit boek krijgt van mij 3 sterren. Recensie geschreven door Jasmijn


Boekspecificaties

Titel: Vier wandelaars en een siciliaan

Auteur: Marion Pauw, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind

Genre: Literaire roman

Uitvoering: Paperback

Aantal pagina’s: 420

Uitgever: The House of Books

Verschijningsdatum: 6 maart 2022

ISBN: 9789044363357

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page