top of page

Alice Feeney - Soms lieg ik

Het boek heeft me direct in zijn greep als ik de eerste bladzijde opensla:

Mijn naam is Amber Reynolds. Er zijn drie dingen die je over me moet weten: 1. Ik lig in coma 2. Mijn man houdt niet meer van me 3. Soms lieg ik

Flaptekst

Amber Reynolds ligt in coma. Ze kan zich niet herinneren hoe dat is gebeurd. Maar ze weet dat het geen ongeluk was. Ze heeft het zogeheten locked-in-syndroom: ze hoort alles, maar kan zich niet bewegen en kan niet praten. Doodsbang, opgesloten in haar eigen lichaam, probeert ze haar herinneringen van de afgelopen week te reconstrueren. Met een echtgenoot die niet meer van haar houdt, een zus met een geheim en een ex die nog steeds door haar geobsedeerd is, weet Amber dat er iemand liegt over wat er met haar gebeurd is. Haar leven is nog steeds in gevaar. Lukt het haar wakker te worden voor het te laat is?

Mijn leeservaring

Het boek is geschreven in de ik-vorm. Dat maakt dat je je direct heel betrokken voelt bij Amber. Het boek is opgebouwd uit drie tijdlijnen. De eerste tijdlijn begint op Tweede Kerstdag 2016. Het moment dat Amber zich langzaamaan bewust begint te worden van het feit dat ze in coma ligt en niemand haar hoort als ze wanhopig probeert contact te maken met haar omgeving. Deze tijdlijn wordt aangegeven met Nu. De tweede tijdlijn begint een week voor Kerst en wordt aangeduid met Eerder. Hierin wordt je stukje bij beetje m


eegenomen naar alle gebeurtenissen die vooraf gingen aan het ongeluk en leer je Amber een beetje beter kennen. Tot slot is er een tijdlijn waarin Amber je meeneemt naar gebeurtenissen uit haar kinderjaren, met de titel Vroeger. Bij de tijdlijn Nu zit de spanning er direct goed in. Je voelt de machteloosheid en de wanhoop van Amber om terug te gaan naar dat moment waarop het mis ging en hoe ze dit probeert duidelijk te maken aan haar omgeving. De stukjes informatie die je krijgt uit de tijdlijn die de week voorafgaand aan het ongeluk beschrijft zijn eveneens heel boeiend, omdat je als lezer probeert een dader te ontdekken in de mensen die op dat moment belangrijk zijn in Ambers leven. De tijdlijn Vroeger gaf me een beetje een ongemakkelijk gevoel. Je voelt dat er een duister randje aan Ambers kinderjaren zit en dat de vriendschap met Taylor wel een heel bijzonder is. De afwisseling van deze tijdlijnen vond ik zelf als lezer heel prettig. Het zorgde ervoor dat ik gedurende het hele boek bleef puzzelen wat er gebeurd zou kunnen zijn. Hiermee is Soms Lieg Ik voornamelijk een psychologische thriller. Een genre waar ik deze schrijfster absoluut in uit vindt blinken .Een andere specialiteit van deze auteur is haar vermogen om te zorgen voor een plottwist die zelfs de ervaren thriller-lezer(es) versteld doet staan. Zo ook nu weer! Het zal dan ook geen verrassing zijn dat ik dit boek beoordeel met 5 sterren. Boekspecificaties

Titel: Soms lieg ik

Auteur: Alice Feeney

Bindwijze: paperback Aantal blz: 336 Genre: psychologische thriller Uitgever: Bruna Uitgevers B.V. Verschijningsdatum: 5 juni 2018 EAN: 9789400509757


2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page