top of page

Lotte van den Noort – Bloedjuweel

Bloedjuweel gaat over de jonge Haejoo die samen met haar zus Hwayoung opgroeit in het 16de eeuwse China. Wanneer ze als jong meisje samen met haar vriendin Jiwoo per ongeluk in contact komt met de bastaardzoon van de koning, Daesung, verandert haar leven op een manier dat ze nooit voor mogelijk had gehouden.

Er gaat een heel avontuur van start, boordevol actie, intriges, liefde, haat,… Als heler van de kroonprins Kyong verblijft Haejoo uiteindelijk meerdere jaren aan het hof. Tegen wil en dank. Jiwoo en Daesung zijn van de aardbodem verdwenen. Of toch niet? De vader van Haejoo is overleden en dus woont ze samen met haar zus bij hun moeder en grootmoeder. Ik vind het heerlijk dat er vier sterke vrouwen centraal staan in het verhaal. Eigenlijk vijf, wanneer je Jiwoo meetelt. Dat aspect, van een sterke zelfstandige vrouw, wordt nadien uitgewerkt wanneer Haejoo volwassen wordt. Er wordt zelfs op het einde van het verhaal een tafereel beschreven dat zich helemaal op mijn netvlies nestelde. Waw! En uiteraard weet ik niet precies hoe het er in het 16de eeuwse China aan toe ging, maar ik denk dat Bloedjuweel heel erg dicht in de buurt komt. Afwisselend worden de hoofdstukken vanuit het perspectief van Haejoo en Daesung verteld. Dat kan in het begin een beetje verwarrend zijn omdat het natuurlijk geen alledaagse namen zijn voor ons die in het verhaal worden gebruikt. Maar dat went heel snel. En dan het einde. Dat is echt helemaal Lotte-like. Nog steeds ben ik aan het twijfelen hoe ik dit het best kan omschrijven. Tragisch, prachtig, droevig of romantisch. Ik besluit hierbij dat het een combinatie is van deze uitersten. Een einde zoals Lotte dat keer op keer aan haar verhalen weet te breien. En helemaal passend in de tijdsgeest! Dit boek krijgt van mij vier en een halve ster.

Recensie geschreven door Barbara

Boekspecificaties

Titel: Bloedjuweel

Auteur: Lotte van den Noort

Genre: Young adult (historisch)

Uitvoering: Hardcover (special edition)

Aantal pagina’s: 342

Uitgever: Paper Thoughts

Verschijningsdatum: mei 2022 (special edition)/ eerste druk april 2020

ISBN: 9789464060072




3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page